utorok 1. novembra 2016

Katarína Soyka- Cval kentaura


Zo slovenského originálu- Cval kentaura
Žáner- slovenská fantastika
Preklad- originál
Séria- nepochádza zo série
Počet strán- 200
Väzba- pevná väzba
Rok vydania- 2015
Vydavateľstvo- Vydavateľstvo Hydra
Čítané- október 2016



O čom je táto kniha?
Fantasy príbeh plný nadprirodzených bytostí, princezien, intríg a bojov o moc. Dobrodružstvo sa začína útokom na koč mladej princeznej, ktorá sa má dopraviť k temnému elfovi, s ktorým jej mocichtivý strýko dohodol sobáš. Zachráni ju brat a dedič trónu? A na čej strane stoja objavujúce sa nadprirodzené bytosti? Ponorte sa do dobrodružstva!

Moje hodnotenie-

Vážení čitatelia, toto... toto bolo niečo D.O.K.O.N.A.L.É. Tuším to je jediné slovo, ktoré dokáže opísať môj momentálny stav. Pokračovanie? Chcem sériu, aspoň celú trilógiu. Keď sa do tohto pustíte, varujem vás pred závislosťou. Nebudete vedieť, kedy prestať. 

Odkedy som pretočila posledný list, ubehlo 48 hodín. Aj napriek tomu som stále vo vytržení a premýšľam nad týmto príbehom. Je veľmi ťažké opísať svoje nadšenie niečim takým prostým, ako sú slová. Mám pocit, že by sa k tomu hodil ešte nejaký ďakovný tanec, aby bolo moje nadchnutie dostatočne vyjadrené.

Po mojej prvej knižke (Sklený vrch) od pani spisovateľky, bolo toto pre mňa obrovským prekvapením. Je až do očí bijúce, ako sa autorka zlepšila v písaní. Rýchle nezávadné plynutie deja okorenené o vtipné rozhovory s dávkou fantastiky, to všetko nájdete práve v tomto diele. Ak túžite siahnuť po úprimnej láske s obetami a úprimnosťou, toto je niečo pre vás. :)

Rovnako ako u predošlej knihy, aj tu sa mi páčilo, ako autorka vzťahuje fantastiku na prírodu. Všetky prírodné živly spodobňuje na živé bytosti, ktoré počujú a cítia. Občas vám preletí hlavou, či to vážne nie je pravda. Po určitých pasážach som dokonca skúšala rozhovor s mojim pavúkom v izbe, no márne. Veľmi so mnou nemal náladu komunikovať. :D

Hneď začiatok deja ma vtiahol do príbehu a nútil ma obracať stranu za stránkou. Kvôli neustálemu napätiu a očakávaniu sa ani inak nedalo. 
Čomu som sa veľmi potešila, bolo to, že si ma postavy získali hneď od začiatku. Od prvého stretnutia s hrdinkou Balkou som vedela, že to bude moja favoritka. Páčilo sa mi, že bola tvrdohlavá žena, ktorá si stála za svojím. :) To isté môžem povedať o Jugirovi. Získal si ma výstižnými poznámkami a podľa opisov, dokonalosťou vyspelého a charizmatického muža.

"Vy ľudia žijete oveľa kratšie. Viete o svete tak málo. Narýchlo preletíte životom, ani sa nestihnete rozkukať. My ideme do hĺbky. Nekomplikujeme veci, ktoré sú prirodzené, na nič sa nehráme." (str. 163)

"Máte úplne pokrútenú morálku," pokračoval. "Poľovačky robíte pre zábavu, chudákom, ktorí mrú od hladu, nedovolíte loviť v lesoch, vraj sú vaše. A keď idú po žobrote, hádžete im odrobinky, pritom sa bijete do hrude, akí ste cnostní a ušľachtilí." (str.29)

Aj keď smutná, ale krásne povedaná a pravdivá myšlienka. S takouto podobnou filozofiou sa stretnete v celej knihe. Je to jeden z dôvodov, pre ktorý si ma spisovateľka úplne dostala.
 
Veľmi sa mi páčilo, ako tu boli opisované vzťahy medzi ľudmi, alebo skôr elfmi, zvieratami a prírodou. Bolo úžasné, ako bola popísaná harmónia medzi všetkými jednotlivcami. Najviac sa mi páčila časť zoznámenia Balky s Rigobedom Aluzom- pavúkom, kráľom chamrade. Sarkastické poznámky typu "Nerád by som pôsobil ako barbar." a "kráľ všetkého malého, čo sa v lese hemží." nemali chybu. :) Častokrát som sa z chuti zasmiala.


 "Aj to je iné. Ani v tomto nie sme rovnakí," zdôrazňoval rozdiely, ktoré medzi nimi stavali hrádzu. Vypichoval ich. Hovoril tvrdo, hoci ticho. "My sa navzájom cítime, vnímame sa, sme prepojení. Ak nepoznám úplne každého, úplne každý pozná mňa." (str. 112)

Ja osobne som veľmi sentimentálny človek a každý, aj keď nepatrný, náznak dojímavých situácií ma vie rozplakať. 
Aj tejto autorke sa to podarilo. Na konci som sa rozplakala ako malé dieťa. Na moje potešenie to však boli slzy radosti a dojatia.

"Nebudeš sa môcť vrátiť..." váhal za ňu. "Nechcel som ťa obrať o tvoj svet." Pokrútila hlavou. "Môj svet si ty." 

Zaujala vás táto kniha? Môžete si ju zakúpiť napríklad TU! Viac slovenskej fantastiky nájdete na tejto adrese.

 

1 komentár:

  1. O knize jsem neslyšela, ale zní to vážně úžasně. Asi bych měla začít doufat, že kniha vyjde i v Česku... i když to je asi k ničemu. Takže si začít plánovat výlet na Slovensko, respektive do knihkupectví.

    OdpovedaťOdstrániť