piatok 6. októbra 2017

Jane Austenová- Pýcha a predsudok

Z anglického originálu- Pride and Prejudice
ŽánerHistorický román
Preklad- Beáta Mihalkovičová
Séria- /
Počet strán- 406
Väzba- pevná väzba s prebalom
Rok vydania- 2012
Vydavateľstvo- Slovart
Čítané- september 2017

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.

ANOTÁCIA

Povrchná pani Bennetová má jediný cieľ - dobre vydať päť dcér. Najstaršia, Jane, je pekná, milá a dobrosrdečná. Elizabeth je pôvabná, úprimná, má svojrázne názory, často šokujúce okolie. Mary je tichá a nadovšetko rada číta. Dve najmladšie - Lýdia a Kitty - sú ľahkomyseľné a koketné.

Hlavnou hrdinkou je Elizabeth. Stelesňuje autorkine predstavy o ideálnej žene. Ústredným motívom románu je postupný prerod nesympatie na náklonnosť a neskôr lásku, medzi ňou a pánom Darcym.

MOJE HODNOTENIE

Jane Austenová je pre mňa synonymum kvality. Jej príbehy sú v mojej knižnici uložené na najvyššej priečke obľúbenosti, a to nie len kvôli prekrásnym obálkam, ale aj kvôli bohatým myšlienkam a hlbokým slovám, ktoré v sebe ukrývajú.
Po dočítaní knihy oplývam opäť svetlými emóciami, ktoré dávam najavo ochkaním a achkaním.
Príbeh- úžasný. Nápad- zaujímavý. Postavy- na zjedenie. Muži- neopísateľní.
V skratke-  kdo umí, ten umí.


Stavím sa, že kniha, ktorú vám dnes predstavím, pre vás nie je nič neznáme, nakoľko isto všetci videli úžasné filmové spracovanie- či už z roku 1995 alebo z roku 2005 s pôvabnou Keirou Knightley a zvodným Matthewom Macfadyenom. Isto nie som jediná, ktorá potajme slintala nad pánom Darcym. :)


Moje prvé stretnutie s touto spisovateľkou nastalo pri čítaní knihy Rozum a cit, ktorá ma nesmierne oslovila a nemohla som ju hodnotiť inak, než piatimi hviezdičkami. Pýchou a predsudkom moje nadšenie k dotyčnej spisovateľke ešte viac narastá.
Prečo takéto chválospevy?

Autorka sa narodila v roku 1775, čo je dôkaz sám osebe, že jej príbehy sú autentické a na vysokej úrovni.
Výborné postavy, zaujímavé rozhovory a opisy, ktoré vás ešte viac prenesú do prostredia prerozprávaného príbehu. Ja osobne nemám čo vytknúť.

Avšak aj napriek všetkým chválam, myslím si, že kniha nesadne každému. Štýl písania je dosť náročný, historický, a z bežného počúvania okoločítajúcich je mi známe, že nie každému vyhovuje. Počas čítania som musela byť stále sústredená, pretože niektoré vety, teda- niektorá veta- bola aj na desať riadkov (čo si veru nevymýšľam), a tak bolo ľahké stratiť sa alebo nepochopiť obsah jednej strany.
No aj napriek tomu si myslím, že historický román a zastaraný štýl písania má ísť ruka v ruke.

"No medzi nami je jeden veľký rozdiel: teba vždy prekvapí, ak ti niekto zloží kompliment, a mňa nikdy."
(strana 19)

Elizabeth Bennetová, hlavná hrdinka. Ako inak, obľúbila som si ju od prvého okamžiku, čo som sa s ňou ako čitateľ dostala do kontaktu. 
Rovnako ako všetky dámy, aj ona bola krásna, vzorne vychovaná a múdra, no v jej vnútri bolo čosi viac, akási iskra, ktorá ju robila výnimočnou. Páčil sa mi jej pohľad na život, to ako vystupovala, a celkovo jej správanie mi bolo veľmi sympatické. :)
Páčilo sa mi, ako s chladným pokojom vedela slovami odraziť útok, a nepotrebovala pri tom robiť scény a pútať na seba pozornosť. Dokonca by som sa odvážila povedať, že v knihe sa mi ako postava páčila oveľa viac, než vo filme. 

"Mne jeho pýcha neprekáža tak veľmi ako pýcha iných.
(strana 25)

Pána Darcyho snáď predstavovať ani nemusím. Isto ho pozná každá žena, pretože všetci navôkol ho opisujú ako ideál dokonalého muža.
Avšak... na môj vkus to je až príliš komplikovaná postava. :D Rozporuplná.
Navonok chladný, vo vnútri však milujúci. Na prvý pohľad pyšný, no zároveň obetavý. Samotár, no túžiaci po spoločnosti.... takýchto prirovnaní by som mohla vypisovať snáď celú recenziu, a aj napriek tomu by som nedošla na úplný koniec. Preto dochádzam k záveru- Áno, nemýlim sa. Darcy komplikovanou postavou naozaj je.

"Nadarmo som sa vzpieral. Nedá sa to. Nedokážem potlačiť svoje city. Musíte mi dovoliť, aby som vám povedal, ako vrúcne vás obdivujem a ľúbim. 
(strana 204)

Isto by každá z nás chcela začuť z úst svojho vyvoleného takéto vyznanie. Počas čítania som sa často rozplývala nad zvolením krásnych slov, zdvorilých viet, a nechala voľný priechod svojej romantickej fantázií.
"A niekedy, nech ma vaša prísna češť prepáči, je dobré skryť, čo máme v srdci.

(Moliére)

Ach tá pýcha. Prečo len stavia brány a búra mosty medzi dvoma ľuďmi, ktorí voči sebe prechovávajú vrúcny cit?
Aj napriek tomu, že kniha má čosi cez 200 rokov, tematika, ktorú v sebe zobrazuje, je podľa môjho názoru stále aktuálna.

"Pekné staré príslovie, ktoré všetci prítomní pravdaže dobre poznajú, hovorí: šetri si dych, aby ti vystačil, keď si budeš fúkať kašu.
(strana 30)

Knihu som si vychutnala na maximum. Moje očakávanie dokonca prevýšila, a som nadšená, že voľba padla práve na ňu.
Zaujímavé bolo to, že mi poskytla nielen odpočinok pri príjemnom čítaní, ale ukázala mi akýsi iný pohľad na svet, ktorý som predtým nepostrehla.
Poslednú dobu mám akúsi "zamýšľavaciu" ( :D ) náladu, a dumám tuším nad všetkým, čo sa mi dostane do rúk. A tak mám knihu celú olepenú, pozastrkávanú s papierikmi, kde mám vyznačené pekné myšlienky.
Áno, som normálna. :D
Ako inak, knihu vrelo odporúčam. Je to prekrásny, klasický príbeh, ktorý si nájde mnoho spriaznených duší. Jediné, čo treba urobiť, je nájsť si čas a unášať sa jeho riadkami.

CELKOVÉ HODNOTENIE

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre Školy . Ak vás kniha zaujala, môžete si ju zakúpiť práve TU!


KLADY
  • autentický príbeh
  • klasika
  • pán Darcy ( :D )
  • zaujímavá myšlienka
  • krásne rozhovory 
  • myšlienky na zamyslenie
  • dobrý preklad

ZÁPORY
  • zložito napísané

ODPORÚČAM

Ako ďalšiu knihu od tejto spisovateľky s podobnou témou, odporúčam Rozum a cit. Recenziu si môžete prečítať TU!


3 komentáre:

  1. Krásná recenze s přenádhernými fotkami, jako jsme u tebe zvyklí :) <3 Jáod Austenové taky jako první četla Rozum a cit a kniha si mě získala, byť pro mě ta doba a muži té doby rozhodně nejsou nějakými ztělesněními ideálů - pro mě to je moc konvenční, moc slušné :D Já se ráda bavím a jsem moc ráda, že žijeme v tahle emancipované době. Nicméně příběh jako takový, prostředí a hlavně autorčin styl mi sednul :) Pak jsem ale zkusila Opatství Northanger a byť té knize nemám až tak co vytknout, zatím se mi nepodařilo dokončit (a to ji mám na poličce už několik měsíců), nemůžu si pomoci, ale připadá mi to vesměs téměř stejné, a přesto horší než právě Rozum a cit. Ale věřím, že jednou nadejde doba, kdy se do Austenové budu zase chtít pustit :) A snad jednou dojde řada i na Pýchu :)
    Měj se krásně

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já jsem se k téhle spisovatelce dostala poprvé letos v létě a to docela náhodou - ach, jak já jsem za to ráda. Pýchy a předsudku jsem se strašně bála, ale nakonec mě ta knížka naprosto očarovala. Jane Austenová si prostě v každé generaci najde své obdivovatele.
    Darcyho taky žeru - snad právě proto, jak komplikovaný je. A musím jedině souhlasit, že je tahle stále aktuální.
    A závěrem samozřejmě taky pochvala - když koukám na tvoje fotky, moje ego trpí :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Túto knižku čítam ako nejaký fanatik približne každý druhý rok xD Darmo, srdcovka je srdcovka :D Ked som bola na konci základky, sestra mi ju strčila do ruky a bolo xD Hádam sa niekedy vyliečim. Filmy kuknuté milionkrát, knižka už zodratá :DD

    OdpovedaťOdstrániť