piatok 23. marca 2018

Tamara McKinley- Láska v oblakoch

Z anglického originálu- Savannah Winds
Žáner- Moderný román
Preklad- Marta Gergelyová
Séria- /
Počet strán- 352
Väzba- pevná väzba
Rok vydania- 2017
Vydavateľstvo- Slovenský Spisovateľ
Čítané- august 2017

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.


ANOTÁCIA

Strhujúci príbeh z pera populárnej austrálsko-britskej spisovateľky. Architektka Fleur Franklinová sa pokúša zistiť, čo sa skrýva za neochotou jej manžela založiť si rodinu. V tom istom čase sa dozvie, že jej neznáma príbuzná odkázala obrovský majetok a svoje denníky. Fleur sa teda pustí do čítania príbehu tety Annie, ktorá pred šesťdesiatimi rokmi vymenila mesto za drsnú a zároveň nádhernú savanu a ktorá napriek osobným tragédiám a nástrahám podnebia vybudovala prosperujúcu dobytčiu farmu. V denníkoch však Fleur nenájde odpoveď na otázku, prečo Annie zanechala všetko práve jej. A tak odchádza do tetinho posledného útočiska, na farmu Vtáčia pieseň, aby pátrala ďalej...

MOJE HODNOTENIE

Tamara McKinley bola v mojom repertoári prečítaných kníh a spisovateliek úplnou novinkou. S jej dielami som sa dosiaľ nestretla a vo chvíli, keď sa mi naskytla táto možnosť, veľmi som sa potešila a musela ju ihneď využiť. Tak prichádzam do kontaktu s jednou z jej kníh, ktorá ma predovšetkým zaujala svojou anotáciou, ktorá mi sľubovala pestré a zaujímavé dobrodružstvo. 

"Zlyhanie je nedostatok úspechu v živote a vo vzťahoch, ako aj neschopnosť naplniť očakávania druhých."

(strana 135)

Príbeh začína zaujímavo. Čo sa mi veľmi páčilo bol štýl písania, ktorý nás ihneď sústredil do deja bez zbytočných obkecávačiek a zdĺhavých rečí. Od prvej chvíle sa stretávame s hlavnou hrdinkou Fleur, ktorá na nás nemôže zapôsobiť inak, než sympaticky. 
Čo ma však veľmi prekvapilo bol fakt, že minimálne prvých 30 strán vo mne vyvolávalo pocit agresivity a hnevu. Začínala som byť nervózna, pretože kniha na mňa vplývala viac nepokojne ako oddychovo. Autorka na nás ihneď uvalila niekoľko sporov, ktoré sa riešili hneď na prvých stranách, ktoré na mňa pôsobili veľmi stresujúco. 


"Mám dobrých priateľov, ktorí ma počúvajú, a len zriedka súdia. No a keď mi dovolia dosýta sa vyrozprávať, vidím, že odpovede jestvujú, že vždy jestvovali- že iba emócie a chaos z trápenia, ktoré človek prežíva, ich robia neviditeľnými."
(strana 137)

Hlavná hrdinka Fleur si získala moje sympatie okamžite. Bola rozvážna, múdra, veľmi láskavá a nápomocná, no zároveň si bola vedomá svojej hodnoty a nenechala so sebou zametať. Páčili sa mi jej rozhodnutia a doslova "myšlienkové pochody", ktoré mali vždy svoje odôvodnenie.
To isté sa však nedá povedať o jej partnerovi Gregovi, ktorý mi bol nesympatický od prvej vety, v ktorej bol spomenutý. Pripadal mi ako taký truľko, ktorému ešte stále tečie po brade mlieko. Nielenže ma iritoval ako osobnosť celkovo, no prekážali mi aj jeho hlúpe nápady, podivné obavy a zvláštne záchvaty hnevu, ktoré vo mne vyvolávali pocit, že s touto postavou nie je všetko v poriadku. Bola som ním vrcholne znechutená a vyčerpaná.

Aj napriek môjmu rozhorčeniu z postavy menom Greg, čítanie bolo príjemné, rýchle a plynulé. Prvú polovicu som zhltla za pár hodín a čítanie si užívala. Kameň úrazu však nastal vo chvíli, keď sa Fleur dostala na Vtáčiu pieseň a príbeh začal pomaly a pomaličky stagnovať.

"Ticho je niekedy tým najlepším liekom na to, čo sužuje muža či ženu."
(strana 345)

Keď sa tak nad tým spätne zamýšľam, pocit stagnácie vo mne možno vyvolal obrat, kedy sa z jednej strany na druhú prestali riešiť a vyťahovať všakovaké spory, a tak príbeh v sebe neniesol tú predošlú agresivitu ako predtým.
Od chvíle, čo Fleur vstúpila na územie Vtáčej piesne, príbeh akoby razom nabral iný spád, čo na druhej strane pôsobilo veľmi pozitívne. Autorka ma prekvapila živými opismi, ktoré na mňa pôsobili veľmi autenticky- až som mala miestami pocit, že cítim vôňu pokosenej trávy a vietor vo vlasoch. :)

Páčilo sa mi, že kniha je písaná z viacerých pohľadov, a tak má čitateľ možnosť dozvedieť sa aj o životoch vedľajších postáv. Veľmi ma napríklad zaujal život Fleurinej sestry Bethany a jej dcéry. Vždy, keď sa kniha uberala ich smerom, tešila som sa a bola som zvedavá, ako sa to všetko bude rozvíjať ďalej.

Pasáže, v ktorých si Fleur číta denník jej tety Annie boli vskutku zaujímavé. Vracanie sa do minulosti touto formou opisu môžem zhodnotiť ako vskutku kladnú vsuvku do deja. Páčilo sa mi to a neustále vo mne pretrvávala zvedavosť a otázka "Čo bude nasledovať ďalej?"


Musím sa však priznať, že koniec moje pozitívne pocity úplne pokazil. :/ Posledných 100 strán na mňa pôsobilo akosi urýchlene, autorka vo mne chcela silene vyvolať pocity, ktoré vo mne ani nevyvolala. A posledná scéna? Hmmm... :/ Máme tu nejaké scifi? Ak by som sa nepýtala priateľky, ktorá tú knihu tiež čítala, vôbec by som tomu neporozumela. 
Nápad dobrý, no konečné podanie bolo na môj vkus trochu slabé. Ak si k tomu pripojím preklad, ktorý mi vôbec nerezal- ostala som trochu znechutená.
Jediné, čo to všetko zachránilo, bol fakt, že všetko dopadlo dobre a ja som sa spokojne dočkala toho očakávaného happy endu. :)

Knihu odporúčam nenáročným čitateľkám, ktoré si túžia v nedeľu oddýchnuť pri kávičke a vypnúť hlavu. :)


CELKOVÉ HODNOTENIE


POĎAKOVANIE

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ. Ak vás táto kniha zaujala, môžete si ju zakúpiť napríklad TU! Viac ľúbostných románov nájdete na tejto adrese.



KLADY
  • oddychová kniha
  • exotická Austrália
  • živé opisy
  • zaujímavá zápletka
  • sympatická hlavná hrdinka


ZÁPORY
  • zlý preklad
  • sklamanie z rozuzlenia


    ODPORÚČAM


    Ako ďalšie knihy od tejto spisovateľky s podobnou témou, odporúčam román Láska v plameňoch




    1 komentár:

    1. Skvelo načasovaný článok! :D Ach, tak som sa tešila, kedy sa opäť začítam do tvojich článkov a vynadívam sa na tvoje dokonalé fotky - nesklamala si, ale to ty nikdy, a som nadšená, že si späť!♥♥♥
      Čo sa týka knihy, tak nič pre mňa - možno, ako oddych áno, ale inak asi nie...nevadí, no recenziu som si nesmierne rada prečítala, bola skvelá!!!
      Maj sa krásne a hádam sa dočkáme čím skôr nových článkov i recenzií ^.^ Prajem ti nádherný zvyšok víkendu...

      OdpovedaťOdstrániť