štvrtok 2. augusta 2018

Kiera Kassová- Prvá


Z anglického originálu- The One
Žáner- YA
Preklad- Martin Polakovič
Séria- Selekcia (3.časť)
Počet strán- 352
Väzba- pevná väzba s prebalom
Rok vydania- 2017
Vydavateľstvo- CooBoo
Čítané- august 2018

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.

ANOTÁCIA

Selekcia sa blíži k záveru a v súťaži zostali len 4 dievčatá. America je pevne rozhodnutá získať Maxona pre seba, a hoci sa opätovne zblížili, Maxon stále netuší, kto je Aspen. Boje s rebelmi sa stupňujú, a keď vážne ohrozujú aj Americinu rodinu, rozhodne sa s nimi vyjednávať. Pri nebezpečnej misii ju postrelia do ramena a udalosti sa vymknú spod kontroly. Zúfalé boje prinesú rodinám nečakané odhalenia a zdrvujúce tragédie. Maxon napokon odhalí, kto bol Americinou tajnou láskou, a jej pozícia v selekcii je vážne ohrozená. Tým sa však prekvapenia nekončia...

MOJE HODNOTENIE

Keď som sa púšťala do tejto série, ani vo sne by mi nenapadlo, že na jej konci si poviem- bolo to dobré. Pamätám si, že prvá časť mi vôbec nesadla. Nepáčil sa mi štýl písania a nevedela som tam nájsť jednu jedinú vec, ktorá by ma nedráždila. Keď na to teraz spätne spomínam, netuším, prečo som v čítaní pokračovala, keď sa mi to spočiatku vôbec nepáčilo. Každopádne musím povedať, že som tomu nesmierne rada, že som sa nenechala odradiť prvým dojmom a s touto sériou som došla až do konca. Selekcia si v mojom srdci tiež vyhradila akési miestečko a pomaly začínam zvažovať, že sa vrhnem na štvrtú časť.

"Jednou z vecí, ktoré som sa dosiaľ v Selekcii naučila, je to, že pohnúť sa vpred znamená spojiť svoj život pred príchodom do paláca s budúcnosťou, ktorá leží pred vami."
(strana 128)

"Ak to dokážeš, ak dokážeš zabrániť strachu, aby ťa donútil uspokojiť sa s druhou najlepšou možnosťou, potom od teba ako rodič nemôžem žiadať viac."
(strana 212)

Na začiatok musím povedať, že ma trošku mrzí, že som sériu nečítala v krátkom čase hneď po sebe. Do Elity som sa pustila tuším pred rokom, a tak bolo pre mňa veľmi ťažké rozpomenúť si na pár detailov, ktoré sa v Prvej spomínali. No stačilo mi pár kapitol a hneď som bola späť v obraze.

Na moje počudovanie som zistila, že mi Selekcia chýbala. Z tohto faktu som vážne prekvapená, pretože prv som si myslela, že túto sériu uzavriem hneď pri prvej časti. Na moje prekvapenie to tak vôbec nedopadlo. Nakoniec mám príbeh o Americe a Maxonovi dočítaný, a tak mi dovoľte podeliť sa s vami o moje pocity a postrehy, ktoré mám za potrebu s vami zdieľať.

"Po všetkom tom čase mám stále pocit, že je medzi nami priepasť. Selekcia ťa prinútila dávkovať svoju náklonnosť po kúskoch. Nikdy ťa nebudem mať celého. Tak ako žiadna z nás."
(strana 183)

Áno. Selekcia mi vážne chýbala. Uvedomila som si to práve vtedy, keď ma pri čítaní obklopili opisy honosných šiat, jedál a šperkov, princezien a princov, obrovských záhrad a palácov. Tieto predstavy vo mne evokovali pocit, že sa ocitám kdesi v rozprávke, v akomsi inom svete, kde sa aj obyčajné dievčatá môžu stať princeznami. Verím, že si tieto knihy vedia ľahko získať srdcia mladých čitateliek, ktoré zaiste tento typ literatúry vyhľadávajú

Čítalo sa mi dobre. Na autorkin štýl písania som si už zvykla v predošlých častiach a tak mi to tentokrát nerobilo žiaden problém. Kniha je písaná v ja osobe a celým príbehom nás sprevádza hrdinka menom America. Páčilo sa mi, že kapitoly sú krátke, no zároveň na seba nadväzujú. (tam kde kapitola skončí, tam aj začne). Zároveň musím povedať, že tretia časť ma veľmi milo prekvapila. Bola "čtivá" a zaujímavá. Neustále sa tu niečo riešilo, vznikali pozoruhodné zvraty a zápletky, pri ktorých som vážne miestami zatajovala dych a v napätí očakávala, ako sa to všetko vyvinie. Dokonca som sa ku koncu dostala do toho stavu, v ktorom ochkám a achkám a vravím si- "Tak toto som vážne nečakala."



"Ľudia musia byť vedení tvrdou rukou- s klapkami na očiach ako kone. Ak im nepovieš, kam majú stúpať, rozbehnú sa kade-tade, rovno v ústrety vlastnej záhube.
(strana 180)

Zatiaľ čo v predošlých častiach som nevedela vybrať jedinú zaujímavú myšlienku, v Prvej ich bolo docela mnoho. Tomuto faktu som sa vážne potešila, pretože Kiera nás tento raz obohatila párom hlbších myšlienok, nad ktorými sa čitateľ mohol zamyslieť. Mám rada, keď je v románe čosi viac, niečo, nad čím sa môžem zamyslieť a možno mi to aj niekedy zmení pohľad na vec.

Čo sa týka hlavných postáv, obe si moje sympatie výrazne zlepšili. Zatiaľ čo v Selekcii som nemohla vystáť ani Americu ani Maxona, v Prvej sa všetko zmenilo. Netuším, kedy nastala tá zmena, no zrazu sa moje pocity z negatívnych zmenili na vysoko pozitívne.
"Vpadla som mu do náruče a silno som ho objala. Na svete nebolo miesta, kde by som bola radšej.
(strana 170)

America Singerová. V prvej časti som ju nemohla vystáť, v druhej sa to trochu zlepšilo a v tretej som si ju docela obľúbila. Možno je to tým, že som si navykla na jej štýl vystupovania a nekrútila som očami nad každou jednou vetou, ktorú vyslovila. V tejto knihe mi prišla vážne omnoho rozumnejšia a rozvážnejšia, než predtým. Ďalej musím pochváliť autorku, ako zaujímavo popreplietala všetky vzťahy a žiadna zo spomínaných postáv neostala skrytá v úzadí. Pamätám si, že ku koncu som bola vážne prekvapená, pretože rozuzlenia, ktoré nastali, som vážne nečakala. A páčilo sa mi to! :) Touto knihou som uzavrela príbeh medzi Americou a Maxonom a musím úprimne povedať- budú mi chýbať.

Vzťah k Maxonovi sa mi tiež omnoho zlepšil. Z mladého chlapca vyrástol dospelý muž, ktorý mi svojím správaním načisto učaroval. Páčilo sa mi, že postavy prešli takouto charakterovou premenou.
"Neľutovala by si? Krásne múry sú stále len múrmi."
(strana 56)

Summa summarum znie- som vážne rada, že sa mi tieto knihy dostali do rúk. Aj keď ja osobne tento štýl nevyhľadávam, toto ma skutočne oslovilo. Verím, že Selekcia zaujme mnoho mladých čitateľov, obzvlášť dievčat, ktoré sa aspoň nachvíľu túžia stať princeznami. Za mňa osobne dokonalé ukončenie príbehu o romantickej zápletke Americy a Maxona.


CELKOVÉ HODNOTENIE



POĎAKOVANIE
Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.sk. Ak vás kniha zaujala, môžete si ju zakúpiť práve TU!


KLADY
  • originálny nápad
  • krátke kapitoly
  • zaujímavé zápletky a rozuzlenia
  • dobré ukončenie série

ZÁPORY
  • prekvapivo nič neskritizujem :D 




ODPORÚČAM
Ako ďalší kvalitný YA román odporúčam predchádzajúce časti série a to Selekcia a Elita. Recenzie si môžete prečítať TU! a TU!


2 komentáre:

  1. Já jsem se bohužel zasekla právě na začátku. Podobně jako tobě mi styl moc nesedl, jenže na rozdíl od tebe už jsem se neodhodlala v sérii pokračovat. No, uvidíme, možná, až se budu někdy nudit - abych měla trochu rozhled, že.
    Jinak jako vždycky musím pochválit super fotky, fakt se mi líbí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. I když už nejsem nejmladší, tak tahle série patří mezi mé oblíbené a autorku zbožňuji! :-)

    OdpovedaťOdstrániť