nedeľa 9. apríla 2017

Jana Pronská- Zlatníkova chovanica

Zo slovenského originálu- Zlatníkova chovanica
Žáner- historický román
Preklad- originál
Séria- nepochádza zo série
Počet strán- 199
Väzba- pevná väzba
Rok vydania- 2017 (2.vydanie)
Vydavateľstvo- Slovenský spisovateľ
Čítané- marec 2017

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.


O čom je táto kniha?
Ľúbostný historický román zo stredovekého Slovenska. Na Ľubovnianskom hrade sú prípravy na svadbu v plnom prúde, no nik nepozná skutočnú totožnosť zlatníckeho tovariša, ktorý
vyrobil nezvyčajne krásne šperky pre syna krakovského kniežaťa a jeho nevestu z významného rodu, krásnu Arianu. Sobáš vopred dohodnutý mocnými je ohrozený...

Moje hodnotenie-

Jednoduché, naivné a milé. Ideálna jednohubka pre nenáročné ženy s romantickým srdcom, ktoré si chcú osladiť večer. Tie náročnejšie však budú sklamané, pretože nie všetko čo sa blyští je zlatom, a nie každá pekná obálka má aj dokonalý obsah.


Kniha Zlatníkova chovanica, bola pre mňa menším sklamaním. Očakávala som príbeh, ktorý sa mi zaryje pod kožu a po nociach mi nedá spávať (tak, ako pri doterajších dielach Jany Pronskej). Na miesto toho prišlo znechutenie. Nepáčil sa mi spôsob písania určitých situácií a na moje gusto šla časová línia príbehu prirýchlo. "Zrazu bol tam..." a potom "Bol zrazu tam..." Vadilo mi to a trvalo hodnú chvíľu, kým som si na to zvykla.

Brala som to tak, že Zlatníkova chovanica patrí medzi autorkine prvotiny a pani Pronská sa v písaní ešte len hľadala. Mohol to byť ozaj vydarený príbeh. Keby sa s ním autorka viac vyhrala a možno aj niektoré situácie lepšie premyslela, bolo by to ozaj skvelé. :)


Hlavná hrdinka Ariana, je zlatníkova chovanica. Vyrastá po boku majstra, ktorý ju učí vyrábať skvostné šperky pre vyššiu vrstvu. O svojom šľachtickom pôvode nemá ani poňatia a preto si vyhliadky na vydaj nekladie príliš vysoko. Všetko sa ale zmení, keď spozná príťažlivého Michaela, čierneho rytiera, ktorý sa jej zaryje hlboko do srdca.

Hlavné postavy mi boli sympatické od samého začiatku. Ariana bola krásna a múdra žena, ktorá svojim správaním vôbec nebudila dojem prostej dedinčanky. To isté sa dá povedať o Michaelovi, ktorý v čitateľových očiach vyzeral ako spravodlivý a odvážny muž.

Vzťah medzi Arianou a Michaelom bol zvláštny. Dá sa povedať, že celú knihu existoval len v spomienke. Postavy boli veľmi krátko v priamom kontakte, čo mi trochu vadilo. - Pár strán na začiatku mi  prišlo veľmi málo. Chýbala mi tam romantika, zamilované srdcia a láska. Taká tá pravá láska, z ktorej sa čitateľke podlamujú kolená a po nociach sníva o hrdinovi, ktorý existuje len v jej myšlienkach a predstavách.


Mrzelo ma, že príbeh nešiel do hĺbky. Rozhovory, scény a všetky situácie sa odohrávali len na povrchu. Občas som túžila po rozhovoroch, ktoré by odhalili myšlienky a pocity hlavných hrdinov detailnejšie. Chýbali mi tam tie typické srdcervúce monológy, ktoré čitateľovi pomôžu lepšie pochopiť citové rozpoloženie postavy.

Ako príklad môžem uviesť scény, ktoré sa odohrali na konci. Veľké zistenie, nový začiatok, pravda. Mohlo to byť napísané tak dojímavo, že moje krehké ovládanie by nevydržalo a vypukla by som do silného plaču (Verte mi, u mňa to vôbec nie je problém. Pri dojímavej scéne sa viem rozplakať ako malé dieťa. Plač je moja slabá stránka.).


Mám rada knihy, ktoré sú podložené o historické fakty a čitateľovi je podaná minulosť v rozprávkovom obraze. Zlatníkova chovanica ma oslovila hlavne kvôli Ľubovnianskému hradu, ktorý som párkrát navštívila a zamilovala si ho. Svojim postavením pôsobí dojmom ako ideálne hniezdočko pre princeznú.

V tejto knihe žiadne historické zaujímavosti neboli. Keď sa pozrieme na Janičiarovu ženu, opisuje sa v nej vpád Turkov, čo bolo ozaj zaujímavé. Prostredie, príroda a Ľubovnianský hrad- to všetko by sa dalo veľmi pekne opísať a knihu tak obohatiť. :/


Odporúčam pre ženy, ktoré nemajú čas na čítanie a po večeroch si túžia trochu oddýchnuť. Zlatníkova chovanica je milá a nenáročná kniha, ktorú prelúskate behom šálky čaju.


Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ. Ak vás táto kniha zaujala, môžete si ju kúpiť napríklad TU! Viac ľúbostných románov nájdete na tejto adrese.


1 komentár:

  1. Veľmi rada by som aj ja siahla po nejakej knihe práve od Jany Pronskej, no ako tak čítam, touto veru nezačnem. Nemám rada, keď príbeh pôsobí plytko, nedotiahnuto a skrátka tak, ako opisuješ svoje pocity z tejto knihy. No verím, že jej ďalšie diela sú už na tom inak o čom svedčia aj tvoje recenzie ;)

    OdpovedaťOdstrániť