štvrtok 13. decembra 2018

Tessa Afsharová/ Anjelský chlieb

Z anglického originálu- Bread of Angels
Žáner- Historický román, Náboženský román
Preklad- Zuzana Vengliková
Séria- /
Počet strán- 336
Väzba- brožovaná väzba
Rok vydania- 2018
Vydavateľstvo- Kumran


Čítané- december 2018

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.

ANOTÁCIA

Purpur. Významné odvetvie obchodu v Rímskej ríši, ktorému dominujú muži. Jedna žena sa však rozhodne uchopiť opraty úspechu a vydáva sa na neuveriteľnú cestu veľkej odvahy, pevnej vôle a skutočného priateľstva. A popritom zmení svet.

Prv než sa Lýdia stala predavačkou purpuru, bola jednoduchou dcérou remeselníka, ktorá milovala tri veci: svojho otca, domov zdedený po predkoch a farbenie látok. Podlou zradou však prichádza o všetko.
Lýdia uteká do Filíp s tajnými receptúrami otcových farbív, aby si tam založila vlastnú dielňu. Vďaka odhodlaniu a vzťahom, do ktorých občas vstupuje šťastnou náhodou – a, samozrejme, vďaka otcovmu vzácnemu farbivu – sa vypracuje na jednu z popredných obchodníčok v meste. Napriek tomu ju neustále prenasleduje strach. To sa však zmení, keď stretáva apoštola Pavla, vypočuje si jeho slová plné nádeje a stáva sa prvou európskou kresťankou. Pred tajomstvami minulosti však nemožno utekať navždy. Keď napokon vyplávajú na povrch, Lýdia sa musí rozhodnúť, či bude pevne stáť vo viere, alebo sa poddá strachu, ktorý ju celý život ovládal.

MOJE HODNOTENIE

Kniha Anjelský chlieb bola mojím prvým stretnutím s touto spisovateľkou. Keď som sa do čítania púšťala, nemala som ani len poňatia, čo môžem očakávať. Dúfala som, že natrafím na ďalšiu perličku, ktorá bude mať vyhradené špeci miesto na mojej poličke v knižnici. A stalo sa. Tessa Afsharová je jednoducho skvost! Týmto by som sa chcela veľmi poďakovať Mony z jej blogu Pieseň fantázie, ktorá ma svojimi úžasnými recenziami nabudila okúsiť to, čo Tessa Afsharová ponúka! Ďakujem vydavateľstvu kumran.sk za poskytnutie výtlačku na recenziu.

"Nespomínajte na udalosti dávne, o veciach predošlých neuvažujte. Hľa, ja robím čosi nové, teraz to klíči, nebadáte? Áno, urobím cestu na púšti a rieky na pustatine."
(strana 145)

Ako prvé musím skonštatovať, že ma nesmierne fascinuje spôsob, akým Tessa dokáže prostým biblickým príbehom vdýchnuť život. Totižto kniha Anjelský chlieb je venovaná dievčine Lýdií, ktorá ako prvá v Európe prijala kresťanstvo. (Jej príbeh je opísaný taktiež v biblii v šestnástej kapitole Skutkov apoštolov.) Je to kniha o jednoduchej predavačke purpuru, ktorá sa s Božou vierou a odvahou vytiahla z biedy medzi uznávaný rímsky ľud.

Tessa Afsharová ma obrovský talent na opisy. Všetko do detailov bohato opisuje, rozpitváva vzťahy a situácie, čitateľa o nič neukráti. No pre mňa to bolo miestečkami až príliš, za čo knihe trošku uberám na bodoch. Mám rada opisy, no nie až také detailné, keď sa všetko zbytočne naťahuje a kniha stráca na dynamickosti.

"Bo pred čím mám strach, to práve postihne ma, a čo ma desí, to ma zachváti. Ja nemám pokoja ani istoty, ni odpočinku, iba súženie..."
(strana 211)

Lýdia je predavačkou purpuru. Od otca zdedila tajomstvo výroby, ktorou dosiahne tú najkrajšiu purpurovú farbu, po akej bude túžiť srdce každého Rímana. Na knihe sa mi páči, že autorka nemelie do vetra. Je očividné, že má dobre preštudovanú oblasť, o ktorej píše, a vo vlastných vetách sa nestráca. Častokrát sa mi pri historických románoch stáva, že sa pri nejakej vete zaseknem a krútim hlavou, aký to blud spisovateľ napísal. Tu sa mi to však ani raz nestalo, za čo Tessu veľmi chválim.

Ak by som sa mala vyjadriť k celkovému príbehu, tak môžem povedať, že sa mi veľmi páčil. Všetko bolo ako má byť, no čo musím vytknúť, je jedna jediná vec, ktorá mi chýbala. A to bola láska...

"Lebo ak vy odpustíte ľuďom ich poklesky, aj vám odpustí váš nebeský Otec."
(strana 269)

Priznávam, že po Lýdiinom živote som detailnejšie nepátrala, takže netuším, či všetko, čo bolo v knihe, sa opieralo o bibliu, alebo niečo bolo aj vymyslené autorkou samotnou. No mne ako veľkému romantikovi chýbal akýsi vášnivejší cit. V príbehu sa popisuje krásny vzťah medzi dcérou a otcom, no táto láska je úplne iná, než láska muža a ženy. Je pravda, že na počiatku je "akýsi" kratučký náznak čohosi, a potom na konci takisto... No aj napriek tomu to nebolo to pravé orechové, "láskovité".

Páčilo sa mi, že každá jedna kapitola bola uvádzaná nejakými prísloviami, múdrosťami, či biblickými citátmi, nad ktorými sa stálo miestami zamyslieť. Chcem pochváliť, že Tessa Afsharová dokázala prostými slovami vystihnúť to, o čom je v skutočnosti život. Nechýbala viera, nádej, krása života, no taktiež tu bolo aj množstvo intríg a klamstiev. Rovnováha dobra a zla tu bola zreteľne viditeľná.
"Lepšia je zelenina za pokrm a láska popritom, ako vykŕmený vôl a pritom nenávisť."
(strana 139)

Ak by som to mala celkovo zhrnúť- skvelé vykreslenie postáv a ich charakteristických vlastností, zaujímavý námet a obohacujúci príbeh s pozoruhodnou minulosťou. Jediné, čo by som vytkla, je to veľké množstvo opisov... a možno posledné strany knihy, kedy pokusy o Lýdiinu smrť začínali byť až príliš prehnané a neuveriteľné. Inak sa stotožňujem s názorom, že kniha patrí medzi tie lepšie a kvalitnejšie prepracované romány, nad ktorými sa oplatí stráviť čas.
Knihu Anjelský chlieb veľmi odporúčam predovšetkým ženám, ktoré milujú historické romány s podtónom náboženstva a anjelskej misie. Veľmi pekne prepracovaný román!

CELKOVÉ HODNOTENIE



POĎAKOVANIE
Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Kumran.sk Ak vás kniha zaujala, môžete si ju zakúpiť práve na Martinuse a Kumrane .

KLADY
  • zaujímavý námet
  • parádne prepracovanie
  • kvalita
  • charakteristika postáv
  • nové poznatky
  • Anjelská misia


ZÁPORY
  • málo lásky
  • veľa opisov


ODPORÚČAM
Ako ďalšiu knihu, ktorá by sa vám mohla páčiť odporúčam skvostný príbeh od Alexanderovej Získaj si jej priazeň! Recenziu si na ňu môžete prečítať práve TU!


2 komentáre:

  1. Júj, Bleise! Ty si taká zlatá♥♥♥ Veľmi ma teší, že si Tesse dala šancu a zároveň som nadšená, že si ťa získala ^.^ Je to jedna z naj autoriek, ktoré poznám a jej spisovateľský talent je absolútne ohromujúci.
    Musím sa priznať, že aj mne trocha spomínaná láska chýbala, no v tomto prípade malo všetko význam. Avšak, ak by si chcela, tak určite siahni po ďalších jej tituloch, najmä Rubínová žatva + Zlatá žatva, Perla v piesku, Perla z Moabu (ešte som nečítala Krajinu mlčania, ale mamina si ju nevie vynachváliť, takže tá bude rovnako skvelá!) - tie sú plné lásky! Krásnej, vrúcnej, motajúcej hlavu ;) No na Tessiných knihách mám najradšej, ako krásne približuje lásku Boha k nám, mňa jej knihy zakaždým neskutočne motivujú a dodávajú nádej...
    Dúfam, že si autorka ešte k tebe nájde cestu...prajem ti krásny deň a neviem sa dočkať ďalších tvojich skvelých recenzií a dychberúcich fotografií♥♥♥

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Po tejto knižke už dlhšie pokukujem, zatiaľ som od nej čítala len jednu knižku a tá sa mi páčila. Tvoja recenzia ma povzbudila do ďalšieho čítania :)

    OdpovedaťOdstrániť