pondelok 14. januára 2019

Jana Pronská/ Kumánska princezná


Zo slovenského originálu- Kumánska princezná
Žáner- Historický román
Preklad- /
Séria- /
Počet strán- 272
Väzba- pevná väzba
Rok vydania- 2017
Vydavateľstvo- Slovenský spisovateľ

Čítané- november 2018

Viac informácií o titule nájdete na tomto odkaze.
ANOTÁCIA

Pätnásty román kráľovnej historickej romance. Julián Bakšai sa kvôli otcovým dlhom zaviaže, že bude slúžiť grófovi Ratoldovi a jeho zhýralému synovi Františkovi. Keď mu gróf po synovej smrti navrhne, aby od Kumánov priviedol jeho jediného vnuka, Julián neváha ani chvíľu: za odmenu mu totiž Ratold sľúbil vrátiť rodinné sídlo – hrad Kamenec.

Krásna Kumánka Damara je hrdá, slobodomyseľná žena. Po krutej zrade uhorského šľachtica žije iba pre svojho syna a celé roky odmieta ponuky na sobáš. Julián je rozhodnutý dodržať sľub grófovi Ratoldovi, no Damara v ňom prebudí hlbokú náklonnosť a lásku, a tak jej ponúkne ochranu i svoje meno. Ako však dopadne manželstvo, ktoré je od počiatku založené na klamstve? Dokáže Damara Juliánovi odpustiť a uverí, že jediné, o čo kedy stál, je jej láska? 

MOJE HODNOTENIE

Janka Pronská nás vo svojom 15.tom románe uvádza do 13. storočia, kedy hrdí Tatári pálili naše milované Uhorsko, pustošili našu zem a zabíjali náš ľud. Na tento román som sa nesmierne tešila, nakoľko históriu Uhorska v období vpádu Tatárskej hordy mám naštudovanú od začiatku, zľava a sprava, aj od konca. Ako sa mi tento príbeh páčil a naplnila autorka moje očakávania? O tom sa dozviete už čoskoro. :)

"Máš pravdu, no veľkosť človeka je v tom, že si dokáže priznať chybu, ak sa zmýlil."
(strana 77)

Celý príbeh sa točí okolo hlavnej hrdinky Damary, ktorej v žilách prúdi krv divokých Kumánov. Kumáni boli kočovný národ, ktorý ušiel do uhorskej zemi pred Tatármi, ktorí sa v obrovských počtoch hrnuli na západ z oblasti dnešnej Ázie, aby si podmanili cudziu zem. Kumáni boli prijatí vtedajším panovníkom Belom IV., ktorý im poskytol azyl v oblasti medzi Dunajom a Tisou.

Páčilo sa mi, že autorka si niečo o spomínaných kmeňoch naštudovala, a spomínala tam rôzne udalosti a mená, ktoré sa v minulosti vážne vyskytovali. S historickým nádychom má román úplne inú chuť a je zaujímavé pretáčať jednu stranu za druhou.

"Alebo milujú, alebo nenávidia. Nič medzi tým."
(strana 114)

Damara, hlavná hrdinka, je hrdá, odvážna a spurná. Je to presne ten typ hrdinky, ktorá sa vymyká všetkým predpisom vtedajšej doby. A práve kvôli tomu si ju čitateľ zamiluje. Páčila sa mi jej divokosť, ako neustále lietala na svojom koni a užívala si slobodu. Ako pravá Kumánka. Keď som si kedysi dávnejšie študovala informácie o Kumánoch, fascinovala ma ich minulosť. V jednej z múdrych kníh som sa dočítala, že kumánske deti, len čo sa naučili chodiť, ukladali ich do sediel a učili ich jazdiť a strieľať z lukov. Malé deti Kumánom vyrastali priamo na konských chrbtoch. :)

Julián Bakšai je (ak si správne pamätám, netuším akú mal hodnosť) šľachtic, ktorého sídlom bol hrad Kamenec v oblasti dnešného Zemplína. O ten však nedopatrením minulosti prišiel a pokúša sa ho získať späť. Tento hrdina si moje srdce ihneď podmanil vďaka svojej povahe, ktorá rozprúdi krv v žilách každej žene. Som vďačná, že Pronská myslí aj na romantiku a do svojich románov vkladá hrdinov, ktorí stoja za to. :P Čítanie je vďaka tomu omnoho príjemnejšie.

"Uži si tie dary, no ver, že nie sú ničím oproti tomu, čo získaš, keď jedného dňa spoznáš muža, ktorého budeš milovať." 
(strana 189)

Janka nám v tejto knihe servíruje príjemné spoznanie dvoch mladých duší, ktorých srdcia zahoria už v prvej chvíli, keď sa uzrú. Milujem romantiku, milujem chlapov a dobrodružstvo! A to všetko som v tomto románe našla. Páči sa mi, ako sa vie spisovateľka vyhrať so slovami a minulosti darovať príbeh, meno aj dušu.

Bolo to čtivé, jednoduché a rýchle. Príjemne sa pri týchto knihách dá relaxovať. Je vidieť, že autorka sa každou knihou stále viac a viac zlepšuje. Teším sa, že na Slovensku máme niekoho, kto prepíše našu minulosť do príbehov. Čítať si o slovenských dejinách v takejto podobe je veľmi náučné a zaujímavé.

"Ja som jednu hviezdu našiel, ale nie som si istý, či si ju zaslúžim..."
(strana 97)

Spisovateľka si pre svoju knihu vybrala veľmi zaujímavú tému. Čítanie Kumánky ma veľmi bavilo, pretože som vďaka naštudovaným dejinám rozumela všetkému, čo sa tam písalo.
Taktiež sa mi veľmi páčil koniec a celkové vyvrcholenie. Janka to pekne vymyslela a moje srdiečko bolo dojaté. :) Teším sa, že Pronská sa stále drží svojich chutí a nápadov pre písanie, pretože jej knihy sú len prínosom. Veľmi rada po nich siaham a teším sa, že ich mám na poličke. Úprimne sa neviem dočkať, čo nové vyjde z jej pera tentokrát.

Kumánsku princeznú môžem len úprimne a vrelo odporučiť. Táto kniha sa mi nesmierne páčila a verím, že vám sa bude páčiť rovnako. Ak milujete romantiku a históriu, práve toto je pre vás tá pravá šálka kávy.


CELKOVÉ HODOTENIE


POĎAKOVANIE
Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ. Ak vás kniha zaujala, môžete si ju zakúpiť práve na Slovenskyspisovatel.sk


KLADY
  • historické fakty
  • romantika
  • ľahko písané
  • plynulý dej

ZÁPORY
  • Hm..možno pár detailov, ktoré mi prišli nereálne. Napríklad za 2 dni prejsť na koni cestu od Dunaja na Zemplín. 
ODPORÚČAM

Ako ďalšiu knihu, ktorá by sa vám mohla páčiť, odporúčam Kliatba. Recenziu si na ňu môžete prečítať práve TU!

1 komentár:

  1. Ďakujem krásne za nádhernú recenziu, veľmi si to vážim a tie fotografie, milá Bleise! Nemám slov, nádhera, rovno na obálku! :)

    OdpovedaťOdstrániť