pondelok 22. mája 2017

Rozhovor so spisovateľkou Janou Pronskou!

Na konte má predaných vyše 100 tisíc kníh a jej obecenstvo stále narastá a narastá. Na Slovensku je prezývaná ako kráľovná historickej romance, nakoľko v tejto oblasti nemá konkurenciu. Štrnásť vydaných kníh a neustále pribúdajúce nápady sú toho dôkazom. Jana Pronská je charizmatická a nesmierne milá žena, ktorá si zaslúži maximálnu pozornosť na slovenskom trhu. Prinášam vám rozhovor, ktorý vám umožní spoznať život tejto spisovateľky. Taktiež vám prezradím čosi o budúcej knihe, a jej dojmy a pocity z krstu, ktorý sa konal na počesť jej novej knihy Srdcom a mečom.


Je známe, že máte vyštudovanú SPŠ Banícku a Geologickú. Kedy nastal ten zlom, keď ste sa rozhodli, že sa vyberiete cestou spisovateľky?

V podstate som chcela byť spisovateľkou od detstva. 😊 Skutočne. Aj keď som netušila, čo tá práca obnáša, aké to je napísať knihu, vydať ju, presadiť sa. To, že som študovala geológiu to nijako neovplyvnilo. Písala som neustále, počas základnej školy, počas štúdií, počas materskej, i počas práce ekonómky. Zlom nastal až vtedy, keď som napísala Zlatníkovu chovanicu a odvážila sa poslať ju do vydavateľstva. Príbeh inšpirovaný históriou Slovenska napísaný podľa vzoru historických romancí amerických spisovateliek, ktoré v tom čase vládli slovenskému knižnému trhu a ktoré som ja doslova čítala po tuctoch, sa napokon ukázal ako dobrá voľba. Môj sen sa splnil, držala som v ruke svoju prvú knihu a a potom ďalšie, a som za túto príležitosť veľmi vďačná.

Spomínali ste, že dokážete vymyslieť príbeh na podklade jednej vety. Inšpiruje vás aj okolie, priatelia a rodina, alebo sa spoliehate len výhradne na historické podklady?

Netajím sa tým, že neopisujem skutočné postavy, nedávam im tváre a ani vlastnosti osôb, ktoré poznám, ani ich životné príbehy, všetko je to výhradne o mojej fantázii, o tom ako vnímam hlavné postavy, ako si ich predstavím, aký osud im vymyslím. Je to ako film, ktorý sa premieta iba v mojej hlave, samozrejme s pridŕžaním sa faktov, ktoré sú overiteľné. Ak existuje obraz kráľa, alebo šľachtica, o ktorom píšem, držím sa ho, ak existuje hrad a jeho architektúra, tiež, rovnako tak rody, skutočnosti, ktoré sa stali, jedlá, odevy... čo sa týka vzťahov, často pracujem s emóciami – tými svojimi. Ak som smutná, nahnevaná, veselá, pobavená, je to v príbehu cítiť 😊.


Čítali ste za mlada mnoho historických romancí, keď ste sa rozhodli usadiť na tomto žánri?

Určite, prečítala som všetko, čo sa dalo zohnať a malo nálepku historické 😊 Od klasikov – ktorí mi otvorili bránu k romantickým historickým príbehom a vzbudili vo mne lásku ku knihám a písaniu práve z minulosti, po moderné romance amerických a anglických autoriek, ktoré sa u nás začali vydávať v deväťdesiatych rokoch. Páčilo sa mi to a uvedomila som si, že to je presne ten žáner, ktorý mi vyhovuje, v ktorom som doma a ktorý ma baví.

Ktoré knihy patria medzi Vaše najobľúbenejšie?

Mám množstvo obľúbených kníh, ktoré som otvorila aj niekoľkokrát a prečítala znova a znova. Plamene inkvizície, Gričská čarodejnica, Krásna Catherine, Angelika... a autorky ako Daverauxová a jej zamatová séria, Woodiwissová a jej Plameň a Kvet, Ruža v zime, Popol vo vetre, Smallová a jej Skye o Malyová, McKinney a jej Čarodejnica či Levy a čipka, Keltská veštba a mnoho ďalších.


Ktorá spisovateľka/spisovateľ je Vaším vzorom?
Marija Jurič Zagorka

Neuvažovali ste niekedy nad tým, že napíšete sériu?

Napadlo ma to, hlavne čo sa Kliatby týka, ale ide mi to ako v lete na saniach, tak to nechávam uležať, raz to iste príde a knihu a možno aj sériu dokončím. Zatiaľ som sa k tomu nedostala, pretože je toľko nových a zaujímavých príbehov a legiend a námetov a ja sa nerada vraciam k tomu, čo už malo svoj začiatok i koniec. Ale... jeden nikdy nevie...

Ktorá z Vašich kníh je Vaša najobľúbenejšia? Prečo?

Nemôžem povedať, že najobľúbenejšia, skôr mám k nej osobitý – priam duchovný vzťah 😊– a to je práve Zlatníkova chovanica. Bola prvá a na to sa nezabúda - otvorila bránu tým ostatným, prakticky mi umožnila robiť to, o čom som roky snívala. A preto pre mňa zostane navždy jedinečná.



Pred nedávnom Vám vyšla nová kniha Srdcom a mečom. Čo Vás inšpirovalo pre jej napísanie?

Keď som hľadala súvislosti a historické fakty z obdobia vlády Karola Roberta z Anjou, dočítala som sa o krádeži svätoštefanskej koruny, o veľmožoch, ktorí do toho boli zapletení, o Mladenovi Šubičovi, Kotromaničovi, Kánovi, Čákovi a práve toto ma zaujalo. Postupne som začala pátrať, ako by sa historické fakty dali skĺbiť s romantických príbehom a kde ho umiestniť. Časť z neho sa odohráva neďaleko môjho rodiska, v dedinke Tichý Potok – súčasná obec Henclová, ktorá ma za sebou bohatú históriu hlavne čo sa ťažby zlata týka, časť na hrade Modrý Kameň, ktorý v tom čase dobyl Čák ale Patril Balašovcom a v pevnosti Zlievce.
A príbeh bol na svete 😊

Ako sa Vám páčil jej krst? Splnili sa Vaše očakávania?

Krst bol skvelý, ďakujem organizátorom kníhkupectvu Kniha plus v Prešove i krstným rodičom, mala som z neho veľmi dobrý pocit, no hlavne ma potešil veľký záujem čitateľov a návštevníkov tejto udalosti. Knihu sme uviedli do života perfektne!


Dopočula som sa, že chystáte novú knihu pod názvom Kumánska princezná. Prezradíte nám o nej niečo? Na čo sa môžeme tešiť?

Áno, je to tak. Kumánska princezná je príbeh o žene, Kumánke, ktorá sa mala stať uhorskou kráľovnou, no intrigy a nenávisť to zariadili inak.
Kumáni na naše územie prišli pred Tatárskym vpádom a s požehnaním kráľa Belu sa usadili na pastvinách medzi Dunajom a Tisou, v dnešnom Maďarsku aj so svojimi stádami koní a dobytka, čo vyvolávalo značnú nevôľu medzi uhorskými usadlíkmi. Avšak ich povestná bojovnosť a neohrozenosť bola pre panovníka vedúceho neustále vojny či už s Tatármi, veľmožmi i vlastným synom, veľmi potrebná a neváhal prisľúbiť za pomoc sobáš následníka s chánovou dcérou.
Avšak príbeh samotný je o Damare, žene, ktorá porodila ľavobočka, jediného vnuka pána Zemplínkeho hradu, šľachtica, ktorý je obávaným a krutým mužom a využije všetko a všetkých, aby svojho vnuka získal, vrátane Juliána Bakšaia, ktorého rodinu obral o strechu nad hlavou a z jeho sestier urobil siroty. Ponúkne mu dlžobné úpisy otca výmenou za dieťa.
Juliána však hrdá Kumánka očarí natoľko, že radšej stratí všetko, akoby jej i jej synovi mal ublížiť.
Príbeh plný intríg, ľudskej zlovôle ale aj lásky a obetavosti, je takmer dokončený... 😃 😃

Týmto by som sa chcela veľmi pekne poďakovať pani Janke, ktorá s ochotou prijala moju ponuku o interview. Ďakujem za čas, ktorý ste strávili nad mojimi otázkami. Ďakujem za Vaše knihy a ďakujem za Vás.

interview pripravila ©Knihomoľka Bleise
foto ©Slávka Pavlovská
zdroj: Archív Jany Pronskej

2 komentáre:

  1. Naozaj krásny a vydarený rozhovor♥^.^♥ Pri najbližšej návšteve knižnice mám v pláne hľadať práve knihy od pani Pronskej, pretože tvoje recenzie ma na jej knihy nalákali, ale i tento rozhovor ma utvrdil v tom, že už nesmiem dlhšie otáľať :) Veľmi som zvedavá na jej diela, vyzerajú na prepracované tituly, plné lásky a k tomu vsadené na naše územie, ach, to znie tak lákavo! A vieš, že ja milujem historické romány ^.^ Veľmi sa na ne teším♥♥♥
    Naozaj úchvatný rozhovor, maj sa krásne ;))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Určitě neváhej, nebudeš zklamaná!

    OdpovedaťOdstrániť